Finał III edycji Ogólnopolskiego Konkursu Motoryzacyjnego w ramach Castrol Professional Academy – rozstrzygnięty
24 kwietnia, w sobotę odbył się w Warszawie Wielki Finał III Ogólnopolskiego Konkursu Motoryzacyjnego organizowanego przez firmy Castrol i Ford Polska dla uczniów ostatnich klas szkół o profilach samochodowych i technicznym. Najlepszą drużyną okazała się trójka z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 3 w Krośnie – Ernest Błaż, Grzegorz Turowski i Łukasz Wójcik, startująca w konkursie pod opieką Piotra Bosia. Następnym w kolejności zespołem byli Grzegorz Mariak, Jacek Witek i Rafał Żelewski z Zespołu Szkół nr 10 im. Bolesława Chrobrego w Koszalinie wraz z opiekunem Edmundem Konefałem. Na trzecim miejscu uplasowali się uczniowie z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 3 z Krosna – Dawid Basista, Tomasz Gierlach i Piotr Ozimina, których opiekunem jest Mariusz Rodzinka.
Do rywalizacji zgłosiło się w tym roku ponad 160 zespołów reprezentujących niemal 100 szkół z całego kraju. Po teoretycznej części konkursu wyłoniono sześć najlepszych drużyn, które zakwalifikowały się do Finału.
– Pytania jakie przygotowaliśmy do testu teoretycznego nie były łatwe. – mówi Krzysztof Trzeciak, członek komisji konkursowej, redaktor naczelny „Serwisu Motoryzacyjnego”.
– Wymagały od uczniów nie tylko wiedzy fachowej, ale również umiejętności wyszukowania potrzebnych informacji w literaturze lub Internecie. Byłem mile zaskoczony, że tak wielu uczniów poradziło sobie sprawnie z tym zadaniem. – dodaje.
24 kwietnia zespoły finalistów zmierzyły się z zadaniami praktycznymi przygotowanymi przez inżynierów z firmy Ford.
– Opracowując zadania finałowe na tegoroczny konkurs CPA wyszliśmy z założenia, że zmierzą się z nimi uczniowie ostatnich klas techników i zawodowych szkół mechanicznych, mający za sobą kilka już lat nauki i ćwiczeń praktycznych z zakresu mechaniki samochodowej. – tłumaczy Aneta Pakuła z firmy Ford Polska. – Niezwykle ważnym jest przygotowanie tych młodych ludzi do pracy w zespole oraz pod presją stresu i czasu. Dlatego zadania przygotowane przez specjalistów z naszej firmy pozwalają zweryfikować ich postawy. Nie należały one do prostych, ale przecież jest to Finał III-ej już edycji konkursu, poprzeczka, zatem została ustawiona adekwatnie do rangi wydarzenia. Zależało nam, aby zwyciężyli najlepsi z najlepszych – dodaje.
Zadania praktyczne podczas Finału miały na celu sprawdzenie – oprócz wiedzy szkolnej i umiejętności jej wykorzystania w praktyce – także zdolności czytania fabrycznych instrukcji napraw, sprawnego posługiwaniea się narzędziami warsztatowymi oraz umiejętności pracy w grupie i wspólnego podejmowanie decyzji, mających wpływ na końcowy efekt realizacji zadania.
W tym roku po raz kolejny do udziału w tym prestiżowym konkursie zostali zaproszeni znakomici partnerzy. Dzięki temu zwycięzcy otrzymają m.in. stypendia oraz indeksy Wydziału Maszyn Roboczych i Transportu Politechniki Poznańskiej, a nauczyciele będą mieli szansę wziąć udział w szkoleniu organizowanym przez firmy Castrol Polska i Ford Polska na temat współczesnych konstrukcji silników oraz zaawansowania technicznego nowoczesnych olejów. Najlepsi uczniowie odbędą dodatkowo dwumiesięczne praktyki w stacjach dealerskich firmy Ford Polska, która udostępnił również na czas praktycznego etapu finałowego swoje stanowiska warsztatowe.
– Castrol Professional Academy to projekt przede wszystkim edukacyjny, dający szansę młodym ludziom na poznanie nowoczesnych technologii w teorii i praktyce. Jego ideą jest propagowanie specjalistycznej wiedzy samochodowej. – mówi Magdalena Vielhaber z Castrol Polska. – O tym jak bardzo potrzebne są takie inicjatywy, świadczy chociażby ogromne zaangażowanie się szkół, nauczycieli i uczniów. Poprzednie edycje spotkały się z ich strony niezwykłym zainteresowaniem. W sumie do tej pory brało w nich udział aż 684 uczniow z 93 techników z całej Polski. – podkreśla.
Firmy uczestniczące w projekcie Castrol Professional Academy stale udostępniają uczniom i szkołom techniczne materiały dydaktyczne, organizują bibliotekę, szkolenia i praktyki. Co miesiąc na stronach internetowych dedykowanych CPA ukazują się nowe materiały przygotowane bezpośrednio przez partnerów projektu, dzięki czemu przyszli specjaliści mają bieżące informacje dotyczące zmian, które następują w konstrukcjach samochodów czy specyfikacjach olejowych. Jednym z autorów prac, z których mogą dzięki CPA korzystać szkoły jest dr Marek Bustrycki, absolwent Politechniki Warszawskiej, autor wielu książek i publikacji czy nowatorskiego programu komputerowego do nauczania pt. „Elektryczne i Elektroniczne wyposażenie pojazdów samochodowych”. Konkurs Castrol Professional Academy to szansa nie tylko by wykazać się zdolnościami praktycznymi i teoretycznymi,
ale przede wszystkim na zdobycie niepowtarzalnej okazji do rozwoju i świetnych perspektyw zawodowych.
– Jest nam niezmiernie miło, że zostaliśmy zaproszeni do udziału w przedsięwzięciu inspirującym uczniów do poszerzania swojej wiedzy z dziedziny techniki samochodowej oraz technologii napraw. – dodaje Aneta Pakuła z firmy Ford Polska. – Ludzie mają swoje pasje, a firma Ford Polska poszukuje osób, których pasją jest motoryzacja. Dlatego dla najlepszych uczniów proponujemy dwumiesięczne praktyki w Autoryzowanych Serwisach Forda. Wierzymy, iż zdobyta w toku realizacji programu nauczania wiedza oraz doświadczenie zdobyte podczas pracy z najlepszymi w swoim fachu specjalistami: mechanikami, diagnostami i elektrykami samochodowymi z sieci Autoryzowanych Serwisów Forda, niewątpliwie zaowocują w przyszłości wykwalifikowaną i dobrze przygotowaną do swojej roli kadrą mechaników. – zaznacza.
Pomimo tego, że konkurs się już zakończył na jego uczestników czeka kolejne wyzwanie. Szkoły, których zespoły zajęły miejsca na podium tegorocznego konkursu, otrzymały także niepowtarzalną szansę uczestnictwa w jednym z redakcyjnych materiałów polskiej edycji miesięcznika ?TopGear” z udziałem kultowych samochodów epoki komunistycznej.
Do ich warsztatów wkrótce wjadą samochody – Polonez, Maluch, Dacia, Skoda i Wartburg, które przez uczniów zostaną przygotowane do wyprawy i rywalizacji w ramach ?Communist Challenge by TopGear”.
Pozostali partnerzy konkursu to: miesięcznik ?Serwis motoryzacyjny”, na którego łamach magazynu zostanie opublikowana część materiałów edukacyjnych oraz Polska Izba Motoryzacji.
Najlepsi uczniowie otrzymali atrakcyjne nagrody, w tym indeksy Politechniki Poznańskiej, stypendia pieniężne, laptopy, deski snowboardowe, rowery czy aparaty fotograficzne.
Wyniki finału III Ogólnopolskiego Konkursu Motoryzacyjnego Castrol Professional Academy:
1. Ernest Błaż, Grzegorz Turowski i Łukasz Wójcik, z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 3 w Krośnie. Opiekun: Piotr Boś. Zespół uzyskał 314 punktów.
2. Grzegorz Mariak, Jacek Witek, i Rafał Żelewski z Zespołu Szkół nr 10 im. Bolesława Chrobrego w Koszalinie. Opiekun: Edmund Konefał. Zespół uzyskał 307 punktów.
3. Dawid Basista, Tomasz Gierlach i Piotr Ozimina z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 3 w Krośnie. Opiekun: Mariusz Rodzinka. Zespół uzyskał 303 punkty.
4. Kamil Bąk, Tomasz Litwin i Wojciech Tetlak z Centrum Kształcenia Praktycznego w Regionalnym Centrum Edukacji Zawodowej w Biłgoraju. Opiekun: Jarosław Dubiel. Zespół uzyskał 299 punktów
5. Emil Dolecki, Karol Kamiński i Sławomir Skoczylas z Zespołu Szkół Zawodowych nr 1 im. Mjr. Henryka Dobrzańskiego z Bychawy. Opiekun: Andrzej Pietrzak. Zespół uzyskał 295 punktów.
6. Kamil Gurdziel, Krzysztof Kmieć i Damian Żak z Centrum Kształcenia Praktycznego w Regionalnym Centrum Edukacji Zawodowej w Biłgoraju. Opiekun: Sławomir Sitarz. Zespół uzyskał 293 punkty.
Serdecznie gratulujemy!
Zapraszamy na stronę dedykowaną konkursowi: www.castrolprofessionalacademy.pl
